Medborgarundersökningen görs i samarbete med Statistiska centralbyrån (SCB) och Alvesta kommun deltar vartannat år. En generell bild för riket, men även för Alvesta kommun, är att betygen sjunker något i förhållande till hur det såg ut för två år sedan. När det gäller kommunens kärnverksamheter – vård, skola och omsorg – ligger Alvesta fortfarande på en hög nivå.
Även när det gäller närhet till kommunens service är invånarna nöjda. Många anger att man har nära till skola och barnomsorg. Man upplever också att man har tillgång till kommunal service utanför kommunens centralort, till exempel skola, äldreomsorg och bibliotek.
– Det som är glädjande är de höga betygen för kommunens stora verksamheter – förskola, grundskola och äldreomsorg. Det är ett kvitto på att vi i grunden har en bra verksamhet, säger Per Ribacke (S), kommunstyrelsens ordförande.
När det gäller invånarnas svar angående insyn och inflytande, känsla av delaktighet och deltagande i samhällsbygget är resultatet sämre.
– Att våra invånare känner förtroende och delaktighet och har insyn är helt avgörande för en fortsatt stark demokrati. Här ser vi att vi alla behöver göra insatser. Vad det blir får vi analysera närmare, säger Per Ribacke.
Den viktiga frågan om tillit i samhället och om man allmänt tycker att man kan lita på människor är sjunkande i landet, så även i Alvesta kommun.
– Vi kan se att det finns grupper som känner högre tillit än andra. En tydlig bild i Alvesta är att invånare utanför tätort, de som bott kommunen i tre år eller mer och de som har hög utbildning och hög inkomst litar mer på andra människor, säger kommunstrateg Kjell Rosenlöf.
Generellt kan man se att de som bor i en tätort utanför centralorten är mer positiva än andra. Även äldre och de med högre utbildning är nöjdare än genomsnittet.