Ny kraftsamling för att lösa kompetensbristen

Ny kraftsamling för att lösa kompetensbristen

Alvesta kommun har tillsammans med lokala företag och Campus Ljungby startat ett nytt nätverk för rekrytering och kompetensförsörjning. Målet är att möta de utmaningar som både kommunen och näringslivet står inför när det gäller att hitta och behålla rätt kompetens.

Behovet av att samarbeta är stort – både när det gäller att locka nya medarbetare och att stärka bilden av Alvesta som en attraktiv plats att arbeta och bo på.

– Kommun och näringsliv behöver jobba mer tillsammans för att lyckas med kompetensförsörjningen. Jag ser fram emot att vi utvecklar gemensamma arbetssätt för rekrytering till alla arbetsgivare i Alvesta kommun, säger Pierre Thorell, HR-chef på Alvesta kommun.

En första konkret insats blir att gemensamt delta på mässor och yrkesdagar med en enhetlig monter. Det gör att kommunen och företagen kan visa upp en starkare helhet och på ett tydligare sätt marknadsföra Alvesta och dess arbetsgivare.

– Vi tycker att det är ett bra initiativ från kommunen att starta upp detta nätverk. Vi har många gemensamma utmaningar, inte minst att locka ungdomar till industrin. Många företag har inte resurser att driva sådana insatser på egen hand – men tillsammans kan vi göra mycket mer, säger Sophie Pantsar, HR-chef på Wica Cold AB.

Framöver finns också idéer om att samverka med skolor för att väcka intresse för arbetslivet tidigt, dela tips om kompetens, samt underlätta medflyttande och nyetablering i kommunen.

Nästa nätverksträff är planerad till den 8 maj dit fler aktörer kommer att bjudas in för att delta.