Ta reda på var felet är
Gränsen mellan de ledningar och brunnar som fasthetsägaren ansvarar för drift och underhåll av och de som kommunen ansvarar för går vid det som kallas för förbindelsepunkten.
Förbindelsepunkten ligger normalt ca 0,5 m utanför fastighetens gräns men ibland kan förbindelsepunkten vara inne på fastigheten. Intill förbindelsepunkten brukar kommunen ha en avstängningsventil för vattnet samt en spolbrunn på spillvattnet.
Det är enbart kommunens personal som får manövrera kommunens avstängningsventiler.
Genom att lyfta på locket och titta ner i den spolbrunn som kommunen normalt har vid förbindelsepunkten kan man avgöra om felet ligger på fastighetens ledning eller på kommunens ledning.
Om det inte står vatten i spolbrunnen finns stoppet på fastighetens ledning. Locket till kommunens spolbrunn är ett runt lock med diameter på ca 20 cm.
Vart vänder jag mig för att felanmäla?
Problem | Anmäl till |
---|---|
Störningar, t.ex. vattenläcka eller stopp i avloppet, i din egen fastighets privata ledningar. | Anlita ett VVS-företag |
Om du är hyresgäst | Anmäl fel till din hyresvärd eller ägaren till fastigheten |
Störningar, t.ex. vattenläcka eller stopp i avloppet, i de kommunala ledningarna | Anmäl felet till Alvesta kommuns kontaktcenter. |
Brister i kvalitén hos det kommunala dricksvattnet som t.ex. missfärgningar eller dåligt tryck | Anmäl felet till Alvesta kommuns kontaktcenter . Det är vanligt att missfärgningar av vattnet uppstår efter att ledningsarbeten har genomförts. Testa att spola tills att vattnet blir klart igen. Undvik att köra tvätt- och diskmaskin om vattnet är missfärgat. |
Igensatt rännstensbrunn ute i gatan eller att det står mycket vatten på gatan | Anmäl felet till Alvesta kommuns kontaktcenter |
Gör en felanmälan
Du kan kontakta vårt kontaktcenter eller använda vår e-tjänst för felanmälan. Du kan även ringa eller skicka ett e-post.
Felanmälan kan göras till kontaktcentret dygnet runt. Vid felanmälan efter kontorstid kopplas telefonsamtalet vidare efter att automatiskt meddelande är slut. Lägg inte på luren förrän du har kopplats vidare och fått svar.
Driftinformation
Information om större ledningsarbeten och vattenavstängningar lägger vi ut under driftsinformation.
Driftstörningar skickas normalt även ut via kommunens SMS-tjänst till berörda adresser. SMS-tjänsten skickar meddelande till alla telefonabonnemang som är registrerade på en gatuadress.
Om en akut driftstörning sker utanför ordinarie arbetstid kan det ibland dröja innan information skickas ut via SMS eller läggs upp på kommunens hemsida. Vår personal som har beredskap för hantering av driftstörningar prioriterar alltid att lösa driftproblemet framför att skicka ut information.
SMS-tjänst för störningar
Ibland behöver vi tillfälligt stänga av vattnet, till exempel för arbete med underhåll på vatten- och avloppsledningar eller om det inträffar en vattenläcka. För att du så snabbt som möjligt ska få information om det, kan vi använda utskick med sms.
Ditt mobilnummer hämtas från din teleoperatörs databas. Är du skriven på en adress och har en mobiltelefon som är registrerad på samma adress kommer du automatiskt att få våra SMS-utskick. Om du däremot har ett kontantkort, bor i ett fritidshus eller har skyddat nummer behöver du registrera ditt nummer för att få SMS.