Samråd om förslag på vattentjänstplan och revidering av VA-policy
Sveriges kommuner ska enligt en ny bestämmelse i lagen om allmänna vattentjänster ha en vattentjänstplan. Samhällsbyggnadsförvaltningen har tagit fram ett förslag på en vattentjänstplan som ska ersätta kommunens befintliga VA-plan från 2015 samt ett förslag på en revidering av kommunens VA-policy. Mellan 9 december och 24 januari finns möjlighet att lämna in synpunkter på de framtagna förslagen.
Vattentjänstplanen ska visa kommunens långsiktiga planering för att tillgodose behovet av allmänna vattentjänster. Med vattentjänster menas dricksvatten, spillvatten och dagvatten. En vattentjänstplan ska utöver det även innehålla kommunens bedömning av vilka åtgärder som behöver vidtas för att de allmänna VA-anläggningarna ska fungera vid en ökad belastning på grund av skyfall.
Ett grundläggande syfte med vattentjänstplanen är att boende i områden som berörs, beslutsfattare och myndigheter i tidigt skede ska få information om kommunens planering gällande utveckling av VA-verksamheten i olika delar av kommunen.
Vattentjänstplanen omfattar planering för en 12 års-period framåt. Kommunfullmäktige ska minst vart fjärde år pröva om vattentjänstplanen är aktuell med hänsyn till behovet av allmänna vattentjänster.
Ta del av hela förslagen
Möjlighet att lämna in synpunkter på föreslagen vattentjänstplan
Mellan 9 december och 24 januari har allmänheten, företagare och andra intressenter möjlighet att lämna in synpunkter på föreslagen vattentjänstplan och föreslagen VA-policy.
Lämna in synpunkter senast 24 januari
Synpunkter på föreslagen vattentjänstplan och VA-policy ska lämnas in skriftligt via brev eller e-post.
Mejladress: samhallsbyggnad@alvesta.se , ange ”vattentjänstplan” som ämnesrad.
Postadress: Alvesta kommun (SBF), 34280 Alvesta
Frågor om förslaget
Kontakta gärna kommunen om ni har frågor om förslagen.
Tel: 0472-150 00
Mejladress: samhallsbyggnad@alvesta.se