Alkohol- och serveringstillstånd

För att få servera spritdrycker, vin, starköl, andra jästa alkoholdrycker och alkoholdrycksliknande preparat krävs tillstånd.
Sidans innehåll
För att få servera starköl, vin, spritdrycker och annan jäst alkoholdryck måste du ha ett serveringstillstånd. Med servering menas varje form av överlämnande av alkoholdryck mot betalning eller ersättning.

När behöver jag serveringstillstånd?

Du får bara servera spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker om det finns ett serveringstillstånd från kommunen, förutom vid tillfällen som omfattas av undantagen.

Ett stadigvarande serveringstillstånd behövs när du bedriver:

  • restaurang
  • bar
  • cateringverksamhet
  • festvåning

Serveringstillstånd krävs inte om serveringen:

  • avser ett enstaka tillfälle för i förväg bestämda personer.
  • sker utan vinstintresse och utan annan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av dryckerna.
  • äger rum i lokaler där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol- eller lättdrycker.

För att serveringstillstånd inte ska krävas måste samtliga tre punkter vara uppfyllda.

Ansök om eller förändra serveringstillstånd

Via länken nedan hittar du blanketter och e-tjänster för att ansöka om serveringstillstånd, komplettera en befintlig ansökan eller ansöka om ändringar i gällande serveringstillstånd. Om du inte väljer att använda e-tjänsten går det bra att fylla i blanketten och skicka till följande adress:

Växjö kommun*
Samhällsbyggnadsförvaltningen
Box 1222
352 12 Växjö

* Alvesta kommun har tillsammans med Uppvidinge, Lessebo, Tingsryd och Växjö en gemensam organisation i handläggning av ärenden gällande alkoholservering och tillsyn enligt alkohollagen. Tillståndsenheten är placerad i Växjö. Utöver hanteringen av serveringstillstånd har den gemensamma organisationen hand om anmälningar om servering eller försäljning av folköl.

Det går även bra att skriva ut ifylld blankett och lämna in till Alvesta kommuns kontaktcenter, (Centralplan 1, Alvesta) med hänvisning till förvaltningen för arbete och lärande, så ser vi till att den skickas till handläggarna i på Växjö kommun för hantering.

Om du ansöker om ett stadigvarande serveringstillstånd i en lokal där det inte funnits något ett serveringstillstånd tidigare är det nämnden för arbete och lärande i Alvesta kommun som fattar beslut i ärendet. Nämnden har sammanträde cirka en gång i månaden. Vid en sådan ansökan rekommenderar vi er att skicka in ansökan i god tid innan det är planerat att öppna verksamheten.

Exempel på förändringar som kräver anmälan eller ny ansökan

  • Byte av lokal.
  • Ändrade kontaktuppgifter.
  • Förändringar i bolaget, exempelvis nya ägare eller ändring bland de personer som har betydande inflytande i rörelsen, förändringar i verksamhetens inriktning och ombyggnad av lokalen.
  • Ändring av serveringsansvariga.
  • Ny lokal för cateringverksamhet.
  • Kryddning av egen snaps.
  • Arrangemang med provsmakning av alkoholdrycker.
  • Serveringsverksamheten upphör.

Vad kostar det?

Avgifterna för ansökan och tillsyn ska täcka kommunens kostnader i samband med ansökan, arrangerandet av kunskapsprovet och utgifter i samband med tillsynsbesök.

Ansöknings- och tillsynsavgifter för serveringstillstånd i Alvesta kommun beslutades den 20 april 2015 och gäller tillsvidare. Du hittar samtliga avgifter via länken nedan och under fliken ”Avgifter”.

Hur går handläggningen till?

Vid varje ansökan prövas den sökandes personliga och ekonomiska lämplighet, lokalernas beskaffenhet och om det föreligger risk för olägenheter ifråga om ordning och nykterhet eller särskild risk för människors hälsa. Du som söker måste visa för tillståndsmyndigheten att du är lämplig att inneha serveringstillstånd. Det betyder att du är skyldig att skicka de handlingar som begärs av tillståndsmyndigheten. När samtliga begärda handlingar har kommit in till tillståndsmyndigheten startar handläggningen av ärendet. Du som söker behöver även göra ett kunskapsprov som visar att du har tillräckliga kunskaper om alkohollagen.

Det är Växjö kommuns miljö- och byggavdelning som handlägger serveringstillstånd inom Alvesta kommun, samt bedriver tillsynsarbete enligt alkohollagen. Alkoholhandläggarna har även ansvar för alla försäljnings- och serveringsställen av folköl, samt tillsyn genom informationstillsyn och kontrollköp.

Vad krävs av mig?

För att kunna beviljas ett serveringstillstånd måste du som söker vara personligt och ekonomiskt lämplig, det vill säga vara ekonomiskt skötsam, inte ha ett brottsligt förflutet och ha kunskaper i alkohollagstiftningen. Det krävs också att du som sökande kan verifiera hela finansieringen av en verksamhet.

En sökande måste ha rätt att disponera den lokal, samt tillhörande lokaler och kök som man avser bedriva sin verksamhet i, serveringsstället.

Dessutom ställs krav på lokalen där serveringen ska ske och på att verksamheten inte riskerar att föra med sig olägenheter i fråga om ordning och nykterhet eller särskild risk för människors hälsa.

Det är ditt ansvar att se till att alla nödvändiga tillstånd finns. Du kan utöver serveringstillståndet behöva söka andra tillstånd såsom:

  • Anmälan av livsmedelsverksamhet
  • Bygglov eller bygganmälan

Ansökan handläggs och beslutas av kommunen. Handläggningen är relativt omfattande och innefattar bland annat ett flertal remisser till andra myndigheter, till exempel Polismyndigheten, Skatteverket, Räddningstjänsten, Kronofogden med flera. Den genomsnittliga handläggningstiden kan uppskattas till cirka 3-4 månader. Det finns ingen möjlighet att under handläggningstiden få ett tillfälligt tillstånd. Möjligheterna för dig att påskynda förfarandet är att se till att allt relevant material medföljer ansökan och att betala ansökningsavgiften.

Vad innebär tillsyn?

Förebyggande tillsyn är kommunens arbete med information och utbildning, exempelvis utbildningar i ansvarsfull alkoholservering och informations- och nätverksmöten mellan myndigheter och branschen.

Inre tillsyn innebär att kommunen arbetar med att granska om den som har serveringstillstånd fortfarande uppfyller alkohollagens krav på personlig och ekonomisk lämplighet. Granskningen sker ofta med hjälp av andra myndigheter som Polismyndigheten, Skatteverket och Kronofogden. Till den inre tillsynen räknas också en fortlöpande bevakning av serveringsställenas marknadsföring i annonser och dylikt.

Yttre tillsyn är då kommunen besöker serveringsstället under pågående verksamhet, för att kontrollera att verksamheten bedrivs i enlighet med lagen och i enlighet med tillståndsbeviset. Tillsyn kan även ske genom så kallad samordnad tillsyn, att kommunen tillsammans med myndigheter som Polisen, Skatteverket och Räddningstjänsten gör en gemensam tillsyn på serveringsstället.

Mer information

I Alvesta kommuns riktlinjer för serveringstillstånd kan du läsa mer ingående om vad som gäller enligt alkohollagen och vilka bedömningar Alvesta kommun gör lokalt. Du hittar våra riktlinjer på sidan ”Styrande dokument”, under fliken ”Näringsliv, föreningar, fritid och kultur”.

För övriga frågor – kontakta vårt kontaktcenter som hjälper dig vidare.

Senast uppdaterad 17 februari 2025