Nämnden för myndighetsutövning i Alvesta kommun beslutade under sitt sammanträde den 24 februari att ge förvaltningen i uppdrag att utreda möjligheten för ansökan om omprövning av Alwex Recyclings tillstånd och eventuella kostnader för nämnden. Det beslutades även att ansöka om att höja företagets ekonomiska säkerhet, samt att denna ska räknas upp årligen enligt index eller liknande för att täcka eventuell kostnadsökning som sker. Detta som en säkerhet för kostnader för efterbehandling eller återställningsåtgärder som verksamheten kan orsaka.
Alwex Recycling fick tillstånd 2012 av miljöprövningsdelegationen vid Länsstyrelsen i Kalmar län. Tillståndet gäller mottagning, mellanlagring och hantering av avfall och farligt avfall på fastigheten i Gottåsa. Det farliga avfallet gäller exempelvis oljeavfall, blybatterier, elektroniska produkter och tryckimpregnerat trä. Det finns en begränsning om hur många ton av respektive avfall som får hanteras på anläggningen varje år.
Tillståndet är godkänt utifrån krav i miljöbalken som reglerar konsekvenser för miljön. Det innehåller en mängd villkor som gäller bland annat bullernivåer, analyser av dammvatten, förvaring av avfall och kemikalier, kontinuerliga kontroller och att skräp, lukt eller damm inte ska spridas.
I första hand är det företagets ansvar att följa de villkor som beskrivs i tillståndet. Företaget är skyldigt att göra egenkontroll som ska visa att det arbetar för att minska miljöpåverkan från verksamheten och att det har tillräcklig kunskap för att uppfylla miljöbalkens krav. Företaget lämnar även en miljörapport varje år.
Det är nämnden för myndighetsutövning i Alvesta kommun som är så kallad tillsynsmyndighet. Det innebär att vår avdelning för bygg och miljö regelbundet genomför tillsyn och kontroller, samt ger råd och stöd så att villkoren i tillståndet följs av företaget.
De senaste åren har inspektionerna varierat i antal, från en till fyra gånger per år. Vart tredje år görs en miljöbesiktning av oberoende part. Det har dessutom tillkommit beslut om att företaget ska ta prover på mark, massor och avfallsfraktioner (olika typer av sorterat avfall) för att upptäcka föroreningar.
Om det konstateras brister vid kontroller och tillsyn kan kommunen med stöd av miljöbalken kräva att företaget vidtar åtgärder för att komma till rätta med problemen.
Kommunen har även avstämningar med Värends räddningstjänst, som i sin tur utför egen tillsyn av företaget varje år utifrån brandsäkerhet och lagen om skydd mot olyckor.
Eventuella brister ska i första hand hanteras genom föreläggande (krav på åtgärder för att komma till rätta med problemen). Skulle bristerna ändå finnas kvar kan föreläggandet förenas med vite (ett förbestämt bötesbelopp). Kommunen har fattat beslut om ovan nämnda följder gentemot Alwex Recycling flera gånger.
Om det finns en misstanke om brott mot miljöbalken är kommunen skyldig att göra en åtalsanmälan om misstänkt miljöbrott till polis eller åklagarmyndighet. Det finns även möjlighet att begära omprövning eller återkallelse av företagets tillstånd.
Utöver flertalet förelägganden och föreläggande med vite har åtalsanmälan gjorts vid två tillfällen. Dessa lades ner eftersom polis och åklagare ansåg att bristerna inte var tillräckligt allvarliga.
Alvesta kommun har också försökt att få villkor i tillståndet ändrat i samband med Alwex Recyclings ansökan om att få starta verksamhet i december 2012. Det beviljades inte av tillståndsgivaren miljöprövningsdelegationen vid Länsstyrelsen i Kalmar län. En överklagan av det beslutet avvisades senare också av mark- och miljödomstolen.
2018 ställde kommunen frågan till länsstyrelsens jurist om möjligheten att begära omprövning eller återkallelse av tillståndet.
Alwex anger att en möjlig källa till bränder är batterier som inte är sorterade på ett korrekt sätt av konsument. Samma problem beskrivs av flera mellanlagrings- och återvinningsanläggningar i landet.
Även Värends räddningstjänst bedömer att de senaste bränderna som lett till utryckning troligtvis har orsakats av batterier som antingen har skadats av mekanisk påverkan eller kortslutits. En annan hypotes till bränder på anläggningen är att det kan uppstå gnistor i samband med mekaniska processer, som når lättantändligt material. Det kan till exempel hända när krossverken körs och det finns metall eller sten bland avfallet som ska krossas eller när det förflyttas material (tänk plogblad mot vägbana).
Kostnaden faller på skattebetalarna eftersom det i den kommunala räddningstjänstens samhällsuppdrag ingår att åka på alla olyckor och bränder. Enligt lagen om skydd mot olyckor har kommunen rätt till ersättning från staten om en räddningsinsats i kommunal räddningstjänst har fört med sig betydande kostnader, exempelvis vid skogsbränder.
Däremot betalar företaget timtaxa för extra tillsyn vid händelser som inte ingår i normal drift. Det om tiden överstiger de antal timmar som ingår i den ordinarie årsavgiften.
Nej. Däremot ligger det i kommunens uppdrag att bedöma om de villkor som finns är tillräckliga. Kommunen, samt vissa andra myndigheter, kan även begära omprövning eller återkallelse av tillståndet. Det är sedan tillståndsmyndigheten (i det här fallet miljöprövningsdelegationen vid Länsstyrelsen i Kalmar län) som kan ompröva eller återkalla tillstånd om det finns förutsättningar för det enligt miljöbalken.
En enskild som anser sig påverkad av en verksamhet har inte möjlighet att ansöka om återkallelse eller omprövning. Däremot kan enskilda alltid begära att detta ska göras av de som har möjlighet.
Vi tar vårt tillsynsansvar på allvar och fortsätter arbetet med kontroller och tillsyn enligt det uppdrag vi har. Utöver dialog med företaget och uppmaningar om att de ska möta och informera närboende ställer vi krav utifrån det lagutrymme som finns för att brister ska åtgärdas. Under årens lopp har vi gjort två åtalsanmälningar om misstänkt miljöbrott som har lagts ned av polis och åklagare. En tidigare ansökan om omprövning av villkor i tillståndet avslogs av miljöprövningsdelegationen.