Bostadsanpassningsbidraget är ett ekonomiskt bidrag som du med funktionsnedsättning kan söka för att underlätta det dagliga livet och få möjlighet till ett självständigt liv i ditt egna boende.
Du kan få bidrag till en skälig kostnad för att anpassa fasta funktioner i bostaden och till åtgärder som är nödvändiga för det dagliga livet. I det dagliga livet ingår att förflytta sig i bostaden samt in och ut, sova och vila, sköta hygienen samt laga mat och äta. Med fasta funktioner menas sådana som du normalt inte tar med dig vid en flytt. Om det krävs bygglov för någon av åtgärderna ingår även den kostnaden i bidraget.
Vem kan söka?
Det är endast du som har en funktionsnedsättning (bestående eller långvarig) och som är folkbokförd och permanent bosatt i kommunen som kan ansöka om bostadsanpassningsbidrag. Du kan få bostadsanpassningsbidrag för både fysiska och kognitiva funktionsnedsättningar.
Om den som ansöker om bostadsanpassningsbidrag är ett minderårigt barn, behövs båda vårdnadshavares underskrifter på ansökan, även om ni inte bor tillsammans.
Funktionsnedsättningen är avgörande för vilka åtgärder du kan få bidrag för. Kopplingen mellan funktionsnedsättningen och åtgärderna behöver vara så stark att åtgärderna kan bedömas som nödvändiga med hänsyn till funktionsnedsättningen.
Exempel på anpassningar
- Ta bort trösklar eller bredda dörrar för att du ska kunna ta dig mellan rummen.
- Ta bort badkar och ordna duschplats, liksom förbättra belysning eller sätta in stödhandtag i badrummet.
- Installera stödhandtag eller automatiska dörröppnare.
- Installera hiss, eller ledstänger eller räcken i trappor.
Det här ges inte bidrag för
En förutsättning för att få bidrag är att åtgärden är nödvändig och att behovet inte kan lösas på enklare sätt, till exempel med hjälpmedel.
När du byter bostad ska du välja bostad med omsorg utifrån din funktionsnedsättning. Bidrag lämnas inte till åtgärder som beror på att den nya bostaden är uppenbart olämplig i fråga om storlek, planlösning, antal våningsplan eller nivåskillnader i eller i anslutning till bostaden.
- Du kan inte få bidrag till normalt underhåll av bostaden.
- Du kan inte få bidrag för inköp eller anpassning av lösa inventarier.
- Du kan inte få bidrag för anpassning av fritidshus.
Så här ansöker du
För att ansöka för dig själv eller för någon annan i hushållet som har en funktionsnedsättning fyller du i blanketten för bostadsanpassningsbidrag (se nedan). Om du behöver hjälp med din ansökan kan du kontakta oss. Handläggare nås via vårt kontaktcenter.
Du ska skicka med intyg från arbetsterapeut, läkare eller annan medicinskt sakkunnig, som styrker din funktionsnedsättning och de problem det medför i bostaden. Din ansökan ska även innehålla en offert eller kostnadsförslag för den åtgärd du söker bidrag för.
Medgivande från fastighetsägare krävs
Samtliga fastighetsägare måste alltid godkänna skriftligt att anpassningen får göras i din bostad. För bostadsrätt ska bostadsrättsföreningen godkänna anpassningen.
Samtliga som står på hyreskontraktet (nyttjanderättshavare) ska lämna sitt medgivande att anpassningen får utföras.
Detta ska ansökan innehålla
- Ansökningsblankett.
- Intyg från arbetsterapeut, läkare eller annan sakkunnig.
- Fastighetsägarens skriftliga medgivande.
- Skriftligt medgivande från övriga som står på hyres/bostadskontraktet.
- Offert och eventuella ritningar på anpassning.
Blanketter inom bostadsanpassningsbidrag
Skicka ansökan till:
Alvesta kommun
SBF Bygg & Miljö
Centralplan 1
342 80 Alvesta
Hur går handläggningsprocessen till?
När du ansöker om bidrag för bostadsanpassning går ditt ärende igenom följande steg (notera att ansökan och beställning av åtgärd är ditt ansvar, medan utredning, beslut och utbetalning är kommunens ansvar):
- Du skickar in ansökningsblankett och intyg.
- Fastighetsägaren lämnar sitt skriftliga medgivande.
- Handläggaren på Alvesta kommun prövar ansökan. Hembesök och offerter tas in vid behov.
- Beslut.
- Om du inte är nöjd med beslutet kan du överklaga det.
- Har du blivit beviljad bidrag beställer du åtgärden av en entreprenör (Du får välja vilket företag du vill anlita så länge företaget har F-skatt. Det är konsumentjänstlagen som gäller mellan dig och
firman som ska göra anpassningen). Kontakta kommunens handläggare när arbetet är klart. - Handläggaren kontrollerar att arbetet är utfört och att du är nöjd. Utbetalning av bidraget sker efter att anpassningen är godkänd och fakturakopia är insänd till Alvesta kommun.
Reparationsbidrag
Har du tidigare fått bidrag för anpassning av din bostad och anpassningen behöver lagas eller underhållas kan du ansöka om reparationsbidrag.
Återställningsbidrag
Återställningsbidrag kan under vissa förutsättningar lämnas till bostadsrättsföreningar, hyresvärdar och ägare av gemensamma utrymmen i anslutning till ägarlägenhetsfastigheter. Vilka som kan få bidrag framgår i lagen om bostadsanpassningsbidrag.