Sysselsättning för personer med psykisk funktionsnedsättning

Sysselsättning är en insats för dig som behöver en meningsfull sysselsättning men har svårigheter att klara ett arbete på den öppna arbetsmarknaden.
Sidans innehåll

Sysselsättning

Inom en sysselsättning ges insatser som stödjer dig att utvecklas efter din förmåga. Du som har en varaktig psykisk funktionsnedsättning eller missbruksproblem kan ansöka om den här insatsen.

Syftet med att ha en sysselsättning kan vara att bryta isolering, skapa sociala kontakter, öka känslan av självständighet, samt få bättre struktur och rutiner på veckan. Insatsen riktar sig till personer i yrkesverksam ålder. Vi arbetar individanpassat med fokus på individens resurser, behov och intressen. Vi har tystnadsplikt.

Om du är osäker på vilket stöd du kan få är du alltid välkommen att kontakta kommunens kontaktcenter så hjälper våra kommunvägledare dig.

Riksdagsmannen

Du som har en psykisk funktionsnedsättning eller missbruksproblem och behöver stöd att hitta en sysselsättning kan få hjälp genom en insats som kallas Riksdagsmannen.

På Riksdagsmannen utgår vi från dina behov. Du kan få stöd så länge du känner att det behövs, även om du går vidare till jobb.

Syftet med att ha en sysselsättning kan till exempel vara att få hjälp att bryta isolering/ensamhet, att skapa sociala kontakter eller att få bättre struktur och rutiner. På sikt kan sysselsättningen även fokuseras på att kanske hitta en praktikplats där du kan vara någon eller några gånger i veckan.

Genom Riksdagsmannen kan du få hjälp av en koordinator att komma ut i en sysselsättning. Där finns även en mötesplats där du kan vara med efter dina önskemål. Om du vill ha stöd att hitta jobb kan vi på Riksdagsmannen coacha dig på olika sätt.

Vem kan få stöd på Riksdagsmannen?

• Du som är 18-65 år.
  • Du som bor i Alvesta kommun.
  • Du som har en psykisk funktionsnedsättning och/eller missbruksproblem.
  • Du som har beslut enligt socialtjänstlagen eller lagen som stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).

Kontakta oss på Riksdagsmannen

Låter det intressant? Välkommen att kontakta oss på 0472-150 00.

Öppen mötesplats

Vi har även en öppen mötesplats på måndagar och torsdagar då du är välkommen att besöka oss, oavsett om du har ett beslut på deltagande eller inte.

Kompassen

Känslan av att ha en meningsfull vardag och att kunna få känna sig delaktig i ett sammanhang, är betydelsefullt för människors livskvalitet.

På Kompassen arbetar vi individanpassat med fokus på individens resurser, behov och intressen. Vi erbjuder många olika sysselsättningar, som till exempel packningsarbete, intern service till serviceboende, hälsofrämjande aktiviteter, en fixarservice och en cykelverkstad.

Fixarservice

I vår fixarservice hjälper vi ålderspensionärer och personer med funktionsnedsättning med lättare sysslor. Det kan till exempel vara att byta gardiner, hämta och lämna saker på vind eller i källare, byta glödlampor, byta batterier i brandvarnare och hänga upp tavlor.

Cykelverkstad

Vi har en cykelverkstad där allmänheten kan lämna in sina cyklar för service och lagning.

Öppettider cykelverkstaden

• måndag 8.00–11.30
  • tisdag 13.00–17.00
  • onsdag 13.00–17.00
  • torsdag 8.00–11.30
  • fredag 8.00–11.30

Kontakta cykelverkstaden

Besöksadress: Värendsgatan 20

Vem kan få stöd på Kompassen?
  • Du som är 18-65 år.
  • Du som bor i Alvesta kommun.
Senast uppdaterad 2 april 2024